Skriva på hemsidan

1. Börja skriva

Kul att du vill vara med och hålla Hestra IF:s hemsida uppdaterad. Tänk på att hemsidan Hestras ansikte utåt så använd ett naturligt, lättläst och vårdat språk. Lägg gärna upp foton men tänk då på att ha godkännande från personer som är med på fotot. Har du frågor om hemsidan eller vill få inloggningsuppgifter kan du kontakta Daniel Åkerberg. För att skriva på hemsidan loggar du in på http://hestraif.se/wp-admin.

2. Olika texter

Det finns två olika huvudtyper av text som skrivs på hemsidan. Dessa är Inlägg och Sidor.

  • Inlägg är kategoriserade nyheter som dels kommer att visas i en förkortad och oformaterad form på startsidan och under respektive kategoris huvudsida. Inlägget visas i fullt format när man klickar på rubriken. När man publicerar ett inlägg är det viktigt att bocka i vilka kategorier som inlägget tillhör då det avgör var på hemsidan inlägget syns.
  • Den andra typen av texter är statiska Sidor. Exempel på sidor är Hestrastugan, Linnévasan och Börja orientera. I adminpanelen, via Anpassa och Menyer bestäms menyn för att navigera till Sidorna.

3. Bilder och filer

Det man behöver komma ihåg är att det finns två olika bibliotek med olika användningsområden.

  • Mediabiblioteket innehåller de filer (.pdf) och bilder (.png, .jpg eller .jpeg) som man kan publicera på en Sida eller i ett Inlägg.
    • Enklaste sättet att publicera en .pdf är att först ladda upp filen i mediebiblioteket. Klicka på den uppladdade filen i mediebiblioteket och kopiera länken som börjar på “https://usercontent.one/wp/www.hestraif.se/wp-content/uploads/……………..”. I redigeringsläge för Inlägg eller Sida, välj blocket Stycke och välj sedan länk i blockets verktygsfält. Klistra in länken i fältet för URL.
    • Enklaste sättet att publicera en bild är att först ladda upp bilden i mediebiblioteket. I redigeringsläge för Inlägg eller Sida, välj blocket Bild och välj sedan från Mediebiblioteket.
  • Det andra biblioteket är enbart ett bildbibliotek. Det är WordPress-tillägget NextGEN Gallery vilket innehåller bilder som finns under sidan Fotoarkiv/Bilder på hemsidan. Dessa hör till ett galleri där man kan skapa album om man vill publicera många bilder. Se mer info under punkt 4.

4. Bildgalleriet NextGEN Gallery

För att skapa ett nytt galleri (en samling bilder från t.ex. en tävling) eller lägga till bilder i ett befintligt loggar du in i adminpanelen med dina uppgifter och klickar på fliken Gallery. Därefter klickar du på Add Gallery / Images. Där får du välja om du ska skapa ett nytt galleri eller lägga till bilder i ett gammalt. Oavsett är resten av processen densamma. För att välja bilder från din dator klickar du antingen på add files och sedan markerar dina bilder och trycket på OK, du kan också markera dina bilder på datorn först och sedan dra ut dem på rutan där det står “Drag image and ZIP files here or click Add Files”. För att börja ladda upp klicka på Start upload.

Om du har skapat ett nytt galleri kommer det inte visas automatiskt under bilder utan du måste först lägga det i rätt album. Ett album är som en mapp för gallerier. Man kan tänka så här: 2011 och 2012 är två album som innehåller flera gallerier från respektive år. I 2011 finns galleriet SM Gotland 2011 som innehåller bilder från den resan. Det album som visas när du klickar på Bilder är albumet som heter just Bilder, det innehåller i sin tur flera album. Ett album kan alltså innehålla både gallerier och album.

För att lägga in ett galleri i ett album går du till Gallery -> Manage Albums. I rullgardinen längst upp till vänster väljer du albumet Bilder. Då kommer du ha tre kolumner med färgade boxar. De blå är för gallerier och de röda är för album. Det galleriet du skapade nyss återfinns i mellersta kolumnen, dra detta till den översta platsen i den vänstra kolumnen. När du är klar klickar du på Uppdatera. När det är nytt år är det bra att lägga förra årets gallerier i ett nytt album för det året och således lägga enbart kommande års gallerier direkt under albumet Bilder.

5. Skriva ett inlägg/nyhet

Klicka på fliken Inlägg i adminpanelen och därefter Lägg till nytt. Följ punkterna nedan för att skriva ett inlägg.

  • Högst upp finns en avlång ruta där titeln/rubriken för inlägget anges.
  • Under rubriken skriver man huvuddelen av inlägget. Inlägget byggs upp av olika block som t.ex Bild för att lägga ut en bild från Mediablioteket eller Stycke för text och länkar
  • välja kategori. Det du väljer där styr vilken sida nyheten kommer visas på förutom startsidan där alla nyheter kommer att visas.
  • När du redigerat färdigt inlägget klickar du på den blå knappen Publicera. Om du redigerar en tidigare publicerad nyhet så behöver man klicka på den blåa knapp Uppdatera för att spara ändringarna.

6. Skriva eller redigera en sida

För att redigera en sida går du i administrationsgränssnittet till fliken sidor och därefter alla sidor. För att redigera en sida klickar du på den rubriken så kommer du till ett redigeringsläge som ser ut och fungerar på samma sätt som för Inlägg.

7. Lägga upp en aktivitet i kalendern

Klicka på My Calendar i adminpanelen och sedan “Lägg till aktivitet” eller “Händelser” för att lägga till respektive redigera händelser. I detta sammanhang är “aktivitet” och “händelse” samma sak. Följande fält måste fyllas i när man lägger till en ny aktivitet är:

  • Aktivitetsrubrik
  • Händelsebeskrivning
  • Kategorier: Välj kategori som händelsen ska tillhöra i kalendern. Kategorierna visas i olika färger i kalendern. På startsidan syns alla kategorier förutom “Hestrastugan” under listan “kommande aktiviteter”, denna lista är låst till att visa dessa kategorier. I kalendern kan man dock besökare på hemsidan filtrera vilka kategorier som ska visas. Kategorin “Hestrastugan” används för t.ex. sektionsmöten, styrelsemöten och privata uthyrningar. Kategorin “Föreningen” används för aktiviteter som berör hela föreningen, t.ex. Linnémarschen, arbetsdag och årsmöte.
  • Datum och tid
  • Händelseuppgifter värd: Välj ditt eget namn i listan. Ditt namn kommer ej synas på hemsidan. Men vissa användare på hemsidan har begränsad behörighet och därmed bara åtkomst till att redigera sina egna händelser efter händelsen är publicerad.
  • Lokal/plats för aktivitet: Om din aktivitet kräver bokning av Hestrastugan måste någon av följande platser väljas:
    • Stugbokning: Hela övervåningen
    • Stugbokning: Konferensrummet
    • Stugbokning: Storstugan inkl kök

Kolla alla kategorier i kalendern innan stugbokning görs så att det inte läggs in dubbelbokningar.

När du är klar klickar du på den blå knappen Publicera längst ned. Om du redigerar en befintlig händelse så klickar man på knappen Uppdatera för att spara ändringarna.

8. Formatering

Det massor av alternativ för formattering av text. Dessa ska användas i så liten grad som möjligt för att hemsidan ska bli så enhetlig som möjligt. För de allra flesta inläggen kan man låta orginalformateringen av texten vara. Det finns oftast ingen anledning att skriva i rött eller blått eller i något annat typsnitt eller storlek. Om man däremot behöver särskilja text kan man använda fet stil eller använda block av typen Rubrik. Ett block av typen Stycke kan enkelt omvandlas till Rubrik genom att klicka på blocket, sedan klicka på symbolen och sist klicka på Rubrik.

Dokumentmallar som kan användas till hemsidan och skyltar

Rulla till toppen